Kuidas valida autole uusi valuvelgi

Oma autole uute velgede soetamine annab kindlasti autole uue ilme, kuid tasub ka silmas pidada, et suure tõenäosusega muudavad ka sõiduomadusi.

Valuvelgede valik on tänapäeval laiem kui kunagi varem. Kui peamiselt valitakse uusi valuvelgi välimuse järgi, siis kindlasti ei tohiks ära unustada velgede kvaliteeti – tugevust ja kvaliteeti – mis meie auklikel teedel on eriti oluline. Meie e-poest leiate tunnustatud tootjate tootevaliku. Lisaks kvaliteedile on oma autole uute velgede valimisel oluline järgida velgede diameetrit, laiust, auguvalemit, keskava diameetrit ja velje offseti. Tähtis on teada, millised veljed autole tehase poolt alla on pandud. Seda infot saab auto kasutusjuhendist, autodiileri käest või interneti lõpmatutes avarustes.

Kui velje diameeter, laius ja offset võib sõltuvalt automudelist erineda, siis auguvalem ja keskava diameeter peavad kindlasti olema nagu originaalis!

VELJE DIAMEETER

Velje diameeter on velje läbimõõt tollides. Sõiduautode originaalveljed jäävad üldiselt vahemikku 16 – 19 tolli, maasturite puhul kuni 22 tolli. Vältimaks probleeme velgede rattakoobastesse „toppimisega”, peaks ratta üldise diameetri (velg koos rehviga) üldse muutmata jätma, ehk siis mida suurem velg, seda madalamad rehvid. Ratta üldise diameetri välja arvutamiseks on olemas spetsiaalsed kalkulaatorid. Sõitmisel ei tohiks rehv mingil juhul puutuda rattakoopa sisemist äärt.

Üldiselt on soovituslik uued veljed valida kuni 1-2“ suuremad.

VELJE LAIUS

Velje laiuseks loetakse seda osa, kuhu rehv istub. Velje laius mõõdetakse sarnaselt diameetrile tollides. Rehvi ja teekate kokkupuutepinna suurendamine mõjutab auto dünaamilisi omadusi positiivselt. Paraku ei saa autot varustada eriti laiade veljedega ilma vedrustust tõsiselt ümber ehitamata, mõnikord isegi rattakoopa laiendamiseta. Velje laius on enam-vähem standartne näitaja, mis sõltub diameetrist.

VELJE OFFSET EHK VELJENIHE

Velje offset (märgitakse ka ET) ehk velje nihe on kaugus velje tasapinnast rummu äärise külgmise tasandini. Velje nihet mõõdetakse millimeetrites. Suurus, mis on igal automudelil erinev ning mida arvestatakse tootja poolt, lähtuvalt juhitavuse ja stabiilsuse omaduste optimaalsest seosest ning jõuülekanne detailide koormusest.

Offset’i vale valik võib viia selleni, et ratas lihtsalt ei istu rummule, hakkab kas amordi jala vastu põrkama või käima vastu rattakoopa äärt. Seetõttu on parem jätta see parameeter muutmata või kui selline võimalus puudub, konsulteerida spetsialistiga. Pidage meeles, et mida väiksem on number ET märgistuse taga, seda rohkem hakkavad veljed väljaspoole suunduma.
 

KESKAVA

Velje keskava (märgitakse CB) on velje keskel olev auk, kuhu istub rattarummu äär. Keskava ülesandeks on velg täpselt tsentreerida ja võtta enda kanda osa muidu kinnituspoltidele rakenduvast löökkoormusest. Selleks peab ta täpselt sobima rummu keskel oleva kõrgema rõnga otsa.

Keskava diameeter võib olla suurem kui rattarummu kinnitussilindri oma, kuid kindlasti mitte väiksem. Velgedel, millel on suurem keskava kui auto rattarummu äär, kasutatakse tsentreerimisrõngaid, mida leidub igas autopoes. Meie e-poest soetatud velgedega tulevad vastavalt sõidukivajadustele tsentraliseerimisrõngad tasuta kaasa.

AUGUVALEM

Auguvalem ehk poldiring kirjutatakse kahe arvu korrutisena (nt 5×112), kus esimene number tähistab aukude arvu ning teine vastastikku paiknevate aukude omavaheline kaugus, millega valuvelg kinnitub rattarummu külge. Auguvahe mõõte tuleb alati velje vahetusel arvesse võtta. Oluline on teada ka täpset aukude arvu.